dijous, 15 de març del 2012

GORGS DEL RIU BRUGENT, LES PLANES D'HOSTOLES (LA GARROTXA)

Lloc de trobada:Hostalets de Balenyà
Lloc inici caminada: oficina de turisme, Les Planes d'Hostoles, Garrotxa
Caminants: Salva i Francesc
Data: 14-03-2012
Hora d'arribada:  17:29:51
Alçada mínima assolida:  264 m
Ascensió acumulada:466 m
Distancia recorreguda: 23.40 Km + 1.75 Km a Sant Feliu de Pallerols
Velocitat mitjana:2,8 Km/h (sense descomptar parades).
al Moli dels Murris
Quan el passat juliol varem fer la sortida al Puigsacalm  i de baixada ens aturàvem a Sant Feliu de Pallerols a fer el mos del migdia en una petita zona de pícnic a tocar del Riu Brugent, em va sobtar  trobar un riu del que no n'havia sentit a parlar, be si, però del seu germà tarragoní, aixo va fer que cerqués informació a Internet i la cerca em va portar fins la web de l'Ajuntament de Les Planes d'Hostoles. Aquí vaig veure que el riu en el seu recorregut pel terme municipal, havia creat una serie de salts d'aigua i gorgs de gran bellesa.  Malgrat constar com a llocs d'interès del municipi, no vaig trobar la localització exacte d'aquestos, per aixo va quedar aparcat a la carpeta de possibles llocs a visitar.
el Brugent al seu pas per Sant Feliu de Pallerols
Diumenge, durant la sortida dels Trotacamins, parlant amb el Salva li comento que aquesta setmana no se si podrem sortir, davant l'imminent marxa, tinc algunes gestions a realitzar, dilluns en veient que dimecres tinc un forat a l'agenda, el truco i quedem per sortir, com no havia preparat res,  comento la possibilitat de anar a cercar els gorgs del Brugent i li sembla perfecte, en el ben entès que serà una sortida atípica i en la que ens tindrem que refiar molt de les indicacions que ens puguin donar. No obstant a partir del mapa de la web de l'ajuntament faig una somera localització dels gorgs mes  nombrats.
Font de la Bomba, Les Planes d'Hostoles
Aquest mati quan son dos quarts de vuit recullo al Salva i posem rumb envers Les Planes d'Hostoles, com l'idea és provar a veure si trobem oberta la oficina de informació turística, arribats a Sant Feliu de Pallerols, el Salva comenta de fer una mica de temps mentre donem un tomb pel poble, dit i fet, fem una rapida visita pel nucli antic del poble i prenem un primer contacte amb el Brugent que travessa el poble, tornem al vehicle i ja encarem a trobar Les Planes d'Hostoles, arribem, deixem el vehicle a tocar del poliesportiu i ens dirigim a la oficina de turisme, aquí em trobo amb lo mateix que a la web municipal, i malgrat la bona voluntat del noi que ens aten, poca informació nova ens emportem.
Gorg de La Plana
Sortint de la oficina agafem la Via Verda del carrilet en sentit Amer, arribats al Torrent de Llameca girem envers la dreta i travessem el poble pel carrer de La Font, arribats al Brugent preguntem pel gorg de Can Minguet a una dona, ens comenta la dificultat per accedir ja que esta colgat per la vegetació, ens hi apropem tot lo que podem per treure unes imatges i seguim camí, arribem a Can Pauli i ens trobem a un estadant que esta enfrascat en les feines de l'hort, li preguntem i  amb molta amabilitat ens indica amb tot detall la forma d'arribar a una serie de gorgs, gracies a les seves indicacions, visitem els gorgs següents: del Tifell, de La Plana, de La Pedrera, de La Llaura i de La Torre o de L'Olla, entre gorg i gorg, aprofitem i fem el primer mos del dia.
Gorg de La Pedrera
Ara agafem la Via Verda del Carrilet per on caminem una bona estona, arribats al Camí de les Planes d'Hostoles a Cogolls l'agafem, arribem a l'ermita de Sant Pelegrí que visitem per fora, ara ens apropem al Moli de Sant Pelegrí on prenem contacte amb la Riera de Cogolls, tributaria del Brugent, aquesta riera te llocs de gran bellesa degut al treball que l'aigua ha realitzat damunt de la lava primigènia, no tenim que oblidar que som al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, vist el lloc tornem sobre les nostres passes uns pocs metres i agafem el desviament que ens portara al gorg del Moli dels Murris, murris tenien que ser els que varen decidir el lloc per edificar el moli, el lloc em captiva per la seva agrest bellesa, llastima no portar tovallola, una capbussada hagués caigut malgrat l'època en que estem.
Gorg del Moli dels Murris, Riera de Cogolls
Tornem al Camí de Cogolls que desfem fins a una cruïlla que trobem poc abans d'arribar a la Via Verda, aquí agafem per la pista que ens sembla que ens pot portar al pròxim destí, el Moli de Vilamala, poc abans d'arribar a La Casica decidim parar a fer el segon mos. Enllestit el frugal àpat, reiniciem la caminada i  arribem a les instal·lacions del Càmping Moli de Vilamala a tocar mateix de la Riera de Cogolls, sota  del càmping es troba el gorg i el salt d'aigua, vist el lloc,ara agafem el Camí de Vilamala que ens porta a sortir a la C-63 que agafem en direcció al poble, arribem on tenim el vehicle, ens desempalleguem de les motxilles i decidim provar a trobar l'ultim gorg dels que teníem previst visitar.
Gorg del Moli de Vilamala, sota el càmping del mateix nom
Agafem la Via Verda en sentit Amer, trobem a un home descansant a la vora del camí i li preguntem, ens dona unes indicacions i seguim Via Verda endavant, ens ha comentat que tindrem que trobar una capella i una pista de terra molt ample, al no indicar-nos temps ni distancies i confiats amb les indicacions. anem fent quilometres fins que decidim que hem anat massa lluny, tornem sobre les nostres passes,  trobem un estret i costerut corriol que semble baixar a trobar el Brugent, mes veient l'hora i al no estar segurs que ens porti al lloc, decidim obviar-lo i tornant sobre els nostres passes arribem al vehicle, ens hi aposentem i posem rumb envers Hostalets de Balenyà, ens acomiadem amb el Salva i ja em dirigeixo  envers Martorelles, malgrat el mal regust de no haver trobat el Gorg de Santa Margarida, ha estat un dia ple de satisfaccions i he vist uns llocs, que m'emportaré en el sarró dels bons records.

1. Molt interessant aquest reportatge dels Gorgs del riu Brugent i quin goig veure l'aigua que raja a cor que vol als salts.
    Molt curiós la formació de les plantes petrificades a la riera dels Cogolls