dijous, 5 de gener del 2017

REQUENA, XICOTET PASSEIG PER LA HISTORIA (Inici atípic del nou any senderista)

Requena, terra de Vi
Dies enrere, algú proposa de fer una ruta aquest dimecres, aprofitant les vacances, arribem a ser huit els que diem que si, al final per un motiu u altre, tres no podem participar i quedem emplaçats per aquest matí, Anita, Mila, Félix, Pepe March i jo. Havia escollit una ruta no massa llarga i sense complicacions en el veí poble de Xest. així doncs, ens emplacem per avui a les 8,00 h al lloc habitual.
plaça de la Villa
Aquest matí ens trobem, pugem tots al cotxe de Pepe i per la CV-50 ens dirigim a trobar Xest, poc abans d'arribar, Pepe comenta de canviar de plans i d'arribar-nos a Requena i fer una visita senderó-cultural, tots donem el vistiplau i seguim en direcció a Requena, arribem i aparquem el vehicle. Ara i sempre guiats per Fèlix i Pepe que han estat altres colps per ací, donem inici a la visita per la zona antiga del poble o Barri de la Villa.
restes de la Fortalesa
És el més antic de Requena on es van registrar els primers indicis de població. En època almohade, La Villa adquireix l'estructura urbana que correspon al prototip de les ciutats hispà-musulmanes, en la qual es destaca: La Fortalesa, Plaça d'Armes, La Medina i El Raval. La Villa té la seua base en un promontori sobreelevat de tova calcària, la qual cosa li oferia un caràcter de defensa natural. El seu entorn està envoltat per una muralla amb les seues corresponents torres defensives i les diferents portes d'accés a la ciutat. El Barri de La Villa va ser declarat en 1966 Conjunt Històric Artístic.

pòrtic de l'església del Salvador
Passegem pels seus carrerons d'origen morú, com el de Paniagua, el de Santa Maria, contemplem les façanes de les esglésies de Sant Nicolau, Santa Maria, Sant Salvador, passem per la Cuesta del Castillo, la Fortalesa, d'estil mudèjar, així, xino xano, arribem a la plaça de la Villa, centre neuràlgic del barri. Ens apropem a l'entrada de les Coves de la Villa però ens trobem que no obren fins a les 10,30 h; fem visita a l'alberg de peregrins del Camí de la Llana, aquest és part del Camí de Sant Jaume que ix de la plaça de la Verge a Valencià.
façana de l'alberg de peregrins
Decidim abandonar la zona urbana per cercar un lloc tranquil on fer el mosset de mig matí, per l'avinguda de Arrabal ens anem allunyant del centre, passem per la Font dels Ànecs, el Monument Universal a la Verema, girem pel carrer Monumento i ens ix al pas la plaça de bous amb façana d'estil neó-mudèjar, pel carrer Fuencaliente i després de creuar per damunt de la via fèrria, eixim del poble i fem uns quants metres fins a trobar un lloc que ens pareix apropiat per a fer el mos.
porta d'entrada al Barri de la Villa
L'atípic de l'eixida, no és obstacle perquè isquen de les motxilles el de sempre, olives, vi, allioli fet pel Pepe, fiambres, café i per acabar, dolços i mistela. Ara retornem sobre les nostres passes i ens dirigim a la plaça de la Villa, hem d'esperar un poquet per què estan realitzant una visita guiada, acabada aquesta, paguem l'entrada i ens capbussem en el subsòl de la plaça per visitar les Coves de la Villa.
Coves de la Villa (detall)
Construïdes pels àrabs al perforar la tova calcària i penetrar en el subsòl, extraient l'argila i formant les voltes de les coves. Aquestes coves recorren tot el subsòl de la plaça de La Villa i la majoria de les cases adjacents. Al visitar aquest impressionant laberint de coves i passadissos es poden observar els diferents usos que han tingut al llarg de la història, com refugis en les diferents èpoques de guerra, com sitges per a emmagatzemar els cereals. Encara es conserven els elements bàsics de l'elaboració de vins com són els trulls, les piqueres, els respiradors, així com gran quantitat de tines de grans dimensions datades del segle XII.
Coves de La Villa, plànol en relleu

Acabada la visita ens dirigim a trobar el cotxe, pugem i ja posem rumb envers Vilamarxant, arribem i ens acomiadem. Ha estat un matí diferent, de caminar més prompte poquet, de conéixer llocs nous per a alguns i interessants per a tots i del que hem eixit molt satisfets, tant es així que hem comentat de tant en tant, fer eixides d'aquest tipus.